Zo Skalky do Turzovky, Hostýna a na Velehrad

Autor: Mária Kuššová | 8.8.2014 o 0:09 | Karma článku: 7,99 | Prečítané:  909x

Ako som sľúbila v predchádzajúcom príspevku v ktorom som písala o najstaršom pútnickom mieste ne Slovensku -  Skalke nad Váhom, pokračujem v písaní o ďalších pútnických miestach, ktoré som počas tohto víkendu navštívila. Takže asi okolo druhej sme dorazili do Turzovky, ubytovali sme sa, najedli, trochu si oddýchli pohľadom na krásnu okolitú prírodu a vybrali sa na vrch Živčáková – miesto zjavenia Panny Márie.

Areál pútnického miesta sa nachádza na čistinke, na ktorú vyúsťujú viaceré lesné cesty a chodníčky. My sme sa vybrali z Turzovky – Vyšného konca. Spočiatku sme strmo stúpali smrekovým lesom. Na kmeňoch stromov boli pripevnené rôzne obrázky, plagáty aj devocionálne predmety.

Po vyjdení z lesa chodníček už iba mierne stúpal a mohli sme sa kochať krásnymi výhľadmi na Turzovskú vrchovinu. Pozdĺž celej cesty viedla pravdepodobne najstaršia krížová cesta. A keďže sme išli po pútnickej ceste, tak pri každom kríži sme si dali malé duchovné zastavenie.

Pod čistinkou, na ktorej je postavená Kaplnka Panny Márie sa stretali dve pútnické cesty. Tá, po ktorej sme išli my a z Turzovky – Závodia. Odtiaľ už ku kaplnke viedol vydláždený chodníček, po stranách ktorého boli postavené drevené oltáriky plné ďakovných obrázkov a kvetov.

Kaplnka Panny Márie

Vydláždený chodník vedie až do neďalekej obce Korňa, odkiaľ sa sem mimochodom dá dostať aj autom, čo je veľmi dobré pre starších a chorých pútnikov ktorí by inak nemali možnosť sa na toto miesto dostať. My sme sa po ňom vybrali tiež, ale peši. Po jeho pravej strane sa totiž nachádzajú pramene vody, z ktorých sme si chceli do fliaš a bandasiek nabrať aj my. Ešte ďalej za prameňmi je  rozostavaný Chrám Panny Márie Matky Cirkvi s vyhliadkovou vežou.

spovedelnice

Prameň u Lurdskej Panny Márie

Prameň u Božského srdca

rozostavaný kostol Panny Márie Matky Cirkvi s vyhliadkovou vežou

pohľady z veže

Cestou z vyhliadky sme si načerpali z prameňov vody a plno naložení sme sa vydali na zostup do Turzovky. V altánku pred chatkou sme si rozložili potraviny ktoré sme si priniesli a keď sme to dali dokopy, bolo toho viac než dosť. Údené mäsko, zeleninové fašírky, rôzne paštéty, bagety, muffiny, celozrnné chlebíky, rajčiny, papriky, maliny, černice a k tomu šálka teplého čaju..

cestou späť

a tu sme nocovali

Na druhý deň sme v našom putovaní pokračovali. Kolesá nášho Mercedesu smerovali k hraničnému priechodu Makov a odtiaľ do Hostýna. Ešte predtým sme sa však zastavili na zámku v Bystřici pod Hostýnem, aby sme si tu na Mestskej polícii vyzdvihli povolenku na vstup s autom na Hostýn. Tieto povolenky sa vydávajú denne od šiestej hodiny až do vyčerpania denného limitu – 50 povoleniek. Nám sa ušla s číslom 47. Mali sme šťastie. Potom sa tam dá dostať už iba linkovým autobusom, taxíkom alebo pešo.

pred Hostýnom

zámok v Bystřici pod Hostýnem v ktorom sídli aj Mestská polícia

aspoň trochu na nádvorí

pán vodič mi aj zamával

Kopec Hostýn sa stal v 13. storočí útočiskom obyvateľov Bystřice pred Tatármi. Bystričnia si tam vyrobili drevené hradby, spoza ktorých na Tatárov hádzali kamene dúfajúc že čoskoro odtiahnu. Bystřičanom však začala dochádzať voda, k tomu ešte prišli veľké horúčavy. Zo zúfalstva sa na kolenách začali modliť k Panne Márii aby im dala vodu. Ich modlitby boli vypočuté a z kopca vytriskol prameň. Na chvíľu boli zachránení. Po čase im však začalo dochádzať jedlo. Znovu pokľakli na kolená a modlili sa k Panne Márii. A ona ich opäť vypočula. Strhla sa veľká búrka a blesky začali šľahať do tatárskeho tábora. Bysřičanov sa však blesky ani nedotkli. Tatári sa zľakli a odtiahli preč. Bysřičania z vďaky za záchranu nechali na vrchole Hostýna postaviť kostol, ktorý zasvätili práve Panne Márii. Od tej doby sa tu v lete konali púte ako poďakovanie za pomoc. Toľko hovorí povesť o tomto pútnickom mieste. Nuž, vybrali sme sa aj my pozrieť si toto miesto. Ten zážitok stál za to! Schodisko vedúce k bazilike lemovalo po obidvoch stranách množstvo obchodíkov v ktorých bolo možné zakúpiť rôzne predmety ako ruženčeky, obrázky, oplátky, hračky, cukrovinky a iné veci. Na vrchole stála Bazilika Nanebovzatia Panny Márie, v ktorej sa o pol dvanástej konala sv. omša, po ktorej nasledovalo požehnanie pútnikov. Samozrejme že sme sa obidvoch obradov zúčastnili.

Bazilika Nanebovzatia Panny Márie

predajné stánky

v bazilike

táto socha Panny Márie sa nachádza za hlavným oltárom spolu s plastickým obrazom znázorňujúcim búrku s bleskami, ktoré odohnali Tatárov

zachovaná pôvodná dlažba z 13. storočia

V okolí sa nachádza ešte veľa ďalších pamiatok, ktoré stáli za povšimnutie. Jednou z nich bola Jurkovičova sála, v ktorej je múzeum a zároveň slúži aj ako informačné centrum.

Jurkovičova sála

Ďalšou stavbou, hneď vedľa kostola, je Sarkandrova kaple z roku 1889. Oltárny obraz a aj nástenné maľby zachytávajú život sv. Sarkandra.

Sarkandrova kaplnka

Priamo od kostola začína jedna z troch krížových ciest na Hostýne. Jurkovičova krížová cesta, ktorej plány predložil v roku 1904 a v tom istom roku sa aj začalo s výstavbou kaplniek. Dokončená bola v roku 1933. Obrazy v kaplnkách technikou keramickej mozaiky namaľoval maliar J. Kohler.

Jurkovičova krížová cesta

cintorín

pohľady na striešky krížovej cesty

Po poslednom zastavení a fotení sme sa vydali na najvyššie miesto na kopci, na ktorom sa nachádza rozhľadňa s kaplnkou Svätého Kríža. Základný kameň položil 1. septembra 1897 cisár František Jozef I.

rozhľadňa

na vrchole

zopár pohľadov z rozhľadne

Hneď vedľa rozhľadne bola v roku 1994 postavená veterná elektráreň. V čase našej návštevy však už túto funkciu neplnila.

Okrajom míňame Starú krížovú cestu ktorá bola posvätená v roku 1902.

Lesnou cestičkou schádzame ku tretej krížovej ceste, posvätenej 12. septembra 2010 autorom myšlienky na jej vybudovanie, arcibiskupom Jánom Graubnerom. Cesta vedie pozdĺž starého valu chodníčkom od sochy Najsvätejšieho Srdca Ježišovho a končí pri Starej krížovej ceste. Na jej výstavbe sa podieľalo veľa ľudí. Základné kamene pre jednotlivé zastavenia tvoria dary z rôznych kameňolomov v Čechách a každý je z inej horniny.

Cesta svetla

Dostali sme sa až k Vodnej kaplnke ktorej základný kameň bol postavený okolo roku 1658.

Vodná kaplnka

A to bolo naše posledné zastavenie na Hostýne. Cestou domov sme si ešte urobili krátku zastávku na Velehrade, keďže sme okolo prechádzali. No, nezastavme sa!

na Velehrade

Návštevou pútnických miest počas tohto víkendu sme nabrali nielen dostatok duchovnej sily, ale spoznali sme zaujímavú históriu, videli skvostnú architektúru a krásnu krajinu.

Fotografie: autorka, Adrika Nováková

SVET

Van der Bellen bude prezidentom, Hofer priznal porážku

Po zrátaní 70 percent hlasov z volebných urien je nereálne, aby Hofer nepriaznivý stav zvrátil.

Architekt: Niektoré sedačky sú zámerne nepohodlné

Aké chyby robíme pri zariaďovaní obývačky?

SVET

Muž zastrelil vo Fínsku starostku mesta a dve novinárky

Každú zasiahol ranami z pušky do hlavy a trupu.