Na Pútnických dňoch v Kroměříži

Autor: Mária Kuššová | 21.4.2014 o 18:07 | Karma článku: 10,90 | Prečítané:  613x

V dňoch 11. a 12. apríla 2014 sa v meste Kroměříž, ktoré sa dá nazvať aj srdcom Moravy, konal v poradí už štvrtý ročník Pútnických dní. Ide o niekoľko akcií, ktoré prebiehajú v rámci takzvaného „Kvetného piatku", kedy sa nielen v Kroměříži koná púť k Bolestnej Panne Márii. Tejto akcie som sa zúčastnila ako zástupca občianskeho združenia Spojené ruky, ktoré prevádzkuje Dom pútnika v Trnave, a ktorého cieľom je ponúknuť ľuďom v dnešnej uponáhľanej dobe znovuobjavenie pravých životných hodnôt prostredníctvom ich osobnej účasti na putovaní a návštevou pútnických miest.

V pôvodne gotickom kostole sv. Mórica, ktorý dal postaviť olomoucký biskup Bruno zo Schauenburgu ešte v 13. storočí, sa v piatok konalo niekoľko pútnických sv. omší. Tou najhlavnejšou bola pontifikálna sv. omša, ktorú celebroval Mons. Ján Graubner, arcibiskup olomoucký.  Ako sa na správnej púti patrí, po skončení sv. omše boli všetci pútnici vychádzajúci z chrámu pohostení malým kúskom štrúdle alebo koláčika. Samozrejme, že sme okoštovali aj my.

kostol sv. Morica a malé pohostenie po sv. omši

Hneď popoludní sme sa spolu s ďalšími veriacimi návštevníkmi Pútnických dní v Kroměříži zúčastnili na krížovej ceste a sviatostnom požehnaní, ktoré sa konalo opäť v kostole sv. Mórica. V Múzeu Kroměřížska bol o 11.00 hod. za účasti Mons. Jána Graubnera slávnostne otvorený špecializovaný mini veľtrh pútnických miest na území Čiech, Moravy a Slovenska. Predstavili sa tu obce a farnosti v ktorých sú známe pútnické miesta, cestovné kancelárie a občianske združenia. Tento mini veľtrh slúžil zároveň ako pozvánka na návštevu týchto miest. V tomto roku sa po prvý krát konal aj odborný workshop na tému „Pouť po zelené - jak využít duchovního a přírodního rozměru poutních míst k jejich prezentaci a propagaci". Po skončení prednášok a bohatej diskusii sme sa pobrali na Arcibiskupský zámok, kde sme si s odborným výkladom prehliadli v ten deň otvorenú výstavu - Rozumný les, venovanú 120. výročiu založenia arcibiskupskej lesnej kancelárie v Kroměříži. Plní dojmov z krásneho dňa sme sa večer pobrali na internát hotelovej školy, kde sme mali rezervované ubytovanie. Skočili sme ešte do neďalekej „hospody" na pivo a zaľahli spať.

prichádzajúci Mons. Jan Graubner v sprievode organizátorov podujatia

na prehliadke výstavy - Rozumný les

Za slnečného počasia na kroměřížskom Velkom námestí, ktoré taktiež založil olomoucký biskup Bruno zo Schauenburgu v druhej polovici 13. storočia, prebiehal po obidva dni tradičný pútnický jarmok ľudových remesiel, ktorý predznamenával blížiace sa veľkonočné sviatky.

Druhý deň sme začali prehliadkou Arcibiskupského zámku, ktorý slúžil ako letná rezidencia olomouckých biskupov a arcibiskupov. Nikdy nepatril žiadnemu panstvu! Dominantou zámku je 84 metrov vysoká veža, na vrchol ktorej sme sa dostali schodiskom s vyše dvesto schodmi. Za odmenu sa nám naskytol krásny pohľad nielen na Kroměříž ale aj na široké okolie. Ďalej sme pokračovali prehliadkou interiérov zámku. Postupne sme prechádzali asi tridsiatimi honosnými miestnosťami, v ktorých sa zachovalo pôvodné zariadenie. Keďže na zámku nebolo dovolené fotiť, pripájam niekoľko preskenovaných obrázkov zo zakúpenej publikácie - Zahrady a zámek v Kroměříži, památka UNESCO.

pohľad zo zámockej veže na Kostol sv. Morica a Arcibiskupské gymnázium

pohľad zo zámockej veže na Velké námestie, na ktorom sa konali veľkonočné trhy

Lovecká sála

Cisárska izba, v ktorej sa stretol rakúsky cisár František Jozef I. s cisárom Alexandrom III.

Veľká jedáleň

Manská sála v ktorej sa konali súdy a Knižnica založená v roku 1694

Schodiskom sme zišli do Podzámockej záhrady ktorá bola založená v roku 1509 biskupom Stanislavom Thurzom a v ktorej je vysadených viac ako 200 druhov vzácnych stromov z rôznych častí sveta a  vytvárajú v okolí zámku zákutia krásy a harmónie. Nachádza sa tu niekoľko rybníkov. Zo zámockých okien vidno Chotkův rybník, v blízkosti ktorého sa nachádza Chrám priateľstva.

pohľad zo zámockého okna do záhrady

Chotkův rybník

Chrám priateľstva

Cestička, po ktorej sme sa vybrali my, nás previedla cez Strieborný most, za ktorým v diaľke bolo vidno Pompejskú kolonádu. Prechádzali sme popri mŕtvom ramene Moravy až sme sa dostali k Dlhému rybníku. V parku sme na prechádzke stretli pávy, veveričky a aj kačky. Zastavili sme sa aj pri voliérach s opicami a papagájmi a obdivovali krásne upravené prostredie.

Strieborný most

Dlhý rybník

voliéry s opicami a exotickými vtákmi umiestnené v parku

Po krátkej oddychovej prestávke na našom stanovisku Pútnického mini veľtrhu sme pokračovali po značenom chodníku symbolom VIA UNESCO až sme sa dostali do Kvetnej záhrady, ktorú v roku 1665 založil biskup Karol II. gróf Lichtenstein. Architektonickými dominantami záhrady sú dve stavby: Kolonáda a Rotunda. K obidvom sme sa museli prebojovať malým labyrintom. V 240 metrov dlhej kolonáde, galérii, je v nikách umiestnených 44 sôch znázorňujúcich postavy z antickej histórie a mytológie. Bočným schodiskom kolonády sme vyšli na terasu, odkiaľ sme mali pekný výhľad na celú záhradu a Kroměříž. Nakukli sme aj do Rotundy postavenej v rokoch 1667 - 68, do ktorej na začiatku 20. storočia nainštaloval kroměřížsky fyzik a astronóm František Nábělek tzv. Foucaultovo kyvadlo, ktoré dokazuje otáčanie Zeme okolo svojej osi.

značenie trasy VIA UNESCO na zemi aj na stĺpoch verejného osvetlenia

postavy z antickej mytológie

pohľady z vyhliadky na Kolonáde

Foucaultovo kyvadlo

pohľad do Rotundy

Po zdolaní labyrintu opúšťame Kvetnú záhradu a vraciame sa do priestorov Múzea Kroměřížska kde sme pobalili propagačný a predajný materiál, rozlúčili sa s organizátormi tohto krásneho podujatia a vydali sa na cestu domov. Okrem krásnej krajiny nás sprevádzali aj pobehujúce srnky.

pohľad z diaľky na Kroměříž

Asi deväť kilometrov od Kroměříža, v obci Velké Těšany, sa nachádza vzácna technická pamiatka - veterný mlyn z roku 1827 s funkčným zariadením na mletie obilia. Samozrejme že sme sa pri ňom zastavili a urobili niekoľko fotografií.

A poslednou našou zastávkou bola nádherná baroková bazilika Nanebevzetí Panny Marie a sv. Cyrila a Metoděje na Velehrade. Postavená bola na románskych základoch s priľahlými budovami bývalého cisterciánskeho  kláštora, v ktorom sa dnes nachádza Stojanovo gymnázium.

Pri zvonení zvonov na bazilike čakáme na svätú omšu. Svätením prichystaných bahniatok začala prvá časť obradu. Každý sme si zobrali po jednej posvätenej parútke, v sprievode  zasadli do lavíc a zahĺbili sa do druhej časti obradov Kvetnej nedele, ktorou sa pre nás kresťanov začína Veľký týždeň.  Po skončení nasledovalo ešte zastavenie pri fontáne s pitnou vodou stojacou na námestí pred bazilikou, na ktorej je napísaná myšlienka arcibiskupa Jana Graubnera: Velehrad je symbol spojený se začátkem naší kultury, s pramenem víry. U pramene býva voda nejčistší. Nasleduje ešte obzretie nad vychádzajúcim mesiacom za bazilikou, nasadáme do auta a šťastne sa vraciame domov.

((šťastne sa vraciame domov.))

atmosféra z Velehradu

svätenie bahniatok

fontánka s pitnou vodou

Boli to veľmi pekne prežité dva dni na Morave, duchovne aj kultúrne. S dvomi ľuďmi, s ktorými bolo super...

Použité fotografie: autorka, Ferko Turanský

a http://www.zamek-kromeriz.cz/zamek/poutni-dny-v-kromerizi/

SVET

Van der Bellen bude prezidentom, Hofer priznal porážku

Po zrátaní 70 percent hlasov z volebných urien je nereálne, aby Hofer nepriaznivý stav zvrátil.

Architekt: Niektoré sedačky sú zámerne nepohodlné

Aké chyby robíme pri zariaďovaní obývačky?

SVET

Muž zastrelil vo Fínsku starostku mesta a dve novinárky

Každú zasiahol ranami z pušky do hlavy a trupu.